Bolesť hlavy v tehotenstve – čo robiť?

bolesť hlavy v tehotenstve

Tehotenstvo so sebou prináša niekoľko významných telesných zmien. Mnohé z nich môžu vyvolať rôzne príznaky. Príkladom môžu byť zmeny hormónov a objemu krvi, zlé držanie tela v dôsledku zvýšenej telesnej hmotnosti. Niektoré z týchto zmien môžu mať za následok aj bolesti hlavy. Lekársky prehľad uvádza, že až 39 percent tehotných žien, ako aj žien po pôrode trpí bolesťami hlavy. Aj keď sa môže počas tehotenstva bolesť javiť odlišná od tej bežnej, väčšina druhov bolestí hlavy počas tehotenstva nie je škodlivých.

Či vás trápi silná bolesť hlavy, alebo len mierna, povedzte o tom svojmu lekárovi. Vy aj vaše bábätko si zaslúžite tú najlepšiu opateru a čo najnižší stres. Pospomínajte si teda na symptómy bolesti, ktoré máte počas, pred aj po tehotenstve a skúste ich porovnať. Veďte si denník, aby ste zaznamenali, ako často sa bolesti hlavy vyskytujú a aké vážne sú. Zaznamenávajte si taktiež všetky ďalšie postrehnuteľné vedľajšie príznaky.

Prejavy a typy bolesti hlavy

Bolesti hlavy počas tehotenstva sa môžu prejavovať rôznymi spôsobmi. Poznáme rôzne typy a úrovne bolesti. Z lekárskeho hľadiska rozdeľujeme bolesti hlavy na primárne a sekundárne. Primárne bolesti nie sú príznakom alarmujúceho zdravotného stavu, zatiaľ čo tie sekundárne môžu indikovať iné zdravotné problémy. Sekundárne bolesti hlavy zvyčajne vedú k množstvu ďalších príznakov a sú spôsobené komplikáciami v tehotenstve, ako je napríklad vysoký krvný tlak. Ten sa najčastejšie vyskytuje po 20. týždni tehotenstva a treba si naň dať veľký pozor, lebo so sebou nesie riziká.  Treba preto pravidelne navštevovať lekára.

V nasledujúcich častiach článku si  rozoberieme niekoľké druhy primárnej bolesti hlavy, ktoré sú počas tehotenstva bežné. Pokiaľ však trpíte chronickou bolesťou hlavy, ktorá narúša vaše normálne fungovanie, alebo spôsobuje zvýšenú nepohodu – informujete o tom svojho lekára.

Tenzné bolesti hlavy

„Napäté“ bolesti hlavy sú najbežnejším typom tohoto fenoménu počas tehotenstva. Štúdia z roku 2017 uverejnená v časopise Journal of Headache and Pain tvrdí, že 26% všetkých bolestí hlavy, ktoré sa vyskytujú počas tehotenstva, sú zapríčinené práve napätím. Takéto bolesti hlavy spôsobujú mierne až stredne silné bolesti hlavy. Mnoho ľudí prirovnáva tento stav k pocitu „akoby mali hlavu vo zveráku“.

Migrenózna bolesť hlavy často začína ako tupá bolesť, ktorá prerastá do prenikavej, pulzujúcej bolesti. Môžete byť tiež veľmi citlivá na svetlo, hluk a niektoré pachy. Epizódy migrény môžu tiež spôsobiť ďalšie príznaky, ako sú závraty, preblesky svetelných bodov, zvracanie, alebo nevoľnosť.

Bodavá bolesť hlavy

Tieto bolesti hlavy sú zriedkavejšie ako iné typy a vyskytujú sa odhadom u 0,3% všetkých tehotenstiev. Silné „bodavé“ bolesti, sa zvyčajne objavujú na jednej strane hlavy a okolo oka. Môžete si tiež všimnúť niektoré ďalšie príznaky, ako napríklad upchatý nos, slzenie očí, alebo opuch v oblasti postihnutia.

Aké tabletky môžete brať na bolesť hlavy počas tehotenstva?

Väčšina tehotných žien môže bezpečne užívať acetaminofén (Paralen, a.i.) na liečbu občasných bolestí hlavy. Váš poskytovateľ zdravotnej starostlivosti môže však odporučiť aj iné lieky. Predtým, ako začnete užívať akékoľvek lieky, vrátane bylinných doplnkov, informujete o svojich úmysloch svojho lekára a uistite sa, že akékoľvek lieky váš zdravotný stav dovoľuje. Istota je istota.

 Čo na bolesť hlavy v tehotenstve, ak nefandíte užívaniu liekov

Ak chcete zabrániť, alebo zmierniť mierne bolesti hlavy počas tehotenstva bez užívania liekov, vyskúšajte nasledovné:

  • Vyhnite sa spúšťačom bolesti hlavy. Ak vám niektoré potraviny, alebo vône v minulosti spôsobovali bolesti hlavy, odložte ich radšej bokom. Pokiaľ máte ťažkosti s identifikáciou týchto spúšťačov, pomôže vám s tým práve denník bolesti hlavy.
  • Zahrňte fyzickú aktivitu do svojho denného režimu. Vyskúšajte každodennú prechádzku, či iné mierne aeróbne cvičenie.
  • Pozor na zvýšený stres. Nájdite zdravé spôsoby, ako sa vyrovnať so stresovými faktormi a naučte sa s nimi pracovať. Tiež vám môže pomôcť denník.
  • Skúste rôzne relaxačné techniky. Vyskúšajte napríklad hlboké dýchanie, jogu, thai chi, plávanie, masáže či vizualizáciu.
  • Jedzte pravidelne. Pravidelný režim a udržiavanie zdravej výživy môžu pomôcť predchádzať bolestiam hlavy. Nezabúdajte tiež piť veľa tekutín.
  • Pravidelnosť je dôležitá aj pre spánkový režim. Nedostatok spánku môže výrazne prispievať k bolestiam hlavy počas tehotenstva.
  • Zvážte biofeedback. Pomocou tejto techniky mysle a tela sa naučíte ovládať určité telesné funkcie – napríklad svalové napätie, srdcový rytmus a krvný tlak -, aby ste predišli bolestiam hlavy, alebo znížili bolesť hlavy. Ak by ste to chceli vyskúšať, požiadajte svojho lekára o kontakt na terapeuta biofeedbacku.
  • Skúste si prikladať studený, alebo teplý obklad na dané miesto po dobu 10 minút.
  • Pomôcť môžu aj éterické oleje, ako je napríklad mäta, rozmarín a harmanček.
  • Doprajte si teplý relaxujúci kúpeľ na uvoľnenie svalového napätia.
  • Sledujete ako stojíte a sedíte. Popracujete na svojom držaní tela.
  • Obmedzte čas strávený za obrazovkami a pred spaním mobil úplne odložte bokom. Pomôcť tiež môže odpočívať v tmavšej tichej miestnosti.

Mať počas tehotenstva nezvyčajné pocity a robiť si starosti (hoci niekedy aj zbytočne) nie je nič nevídané. Väčšinou sa jedná o bežné zmeny, ktoré nastávajú, keď vo vás rastie nový život. Je však dôležité si ich všímať a dbať na sebaopateru. Nezabúdajte, že to platí ako fyzicky, tak aj psychicky a tiež verte svojej intuícií. V prípade potreby sa však nebojte zdvihnúť telefón a požiadať o radu odborníka, je tu predsa pre vás. 😊

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *